Monday, April 7, 2008

مــــلل


كيف تصير الحياة بهذا الملل
ملل
ملل
يتعقبه ملل آخر
لقد مللت من الملل

لا أجد الحماس الكافي
لكي اعيش أيامي بهذا الملل
ولا أجد حماسا أقل منه
للبحث عن شئ اقل مللا
من الحياة ذاتها

متى وصلت لهذه المرحلة اذاً
من السلبية .. المطلقة
عندما صرت أبدأ يومي ككل يوم
لا جديد
أقرأ الاخبار ولا جديد
ولا امتنع عن البداية
و لا امتنع عن القراءة
كما لا امتنع عن صباح الخير
كما هي
كسولة ككل يوم
خالية من المعنى ككل يوم

عندما أصبحت أصل الى فراشي
في أخر اليوم
أنتظر أن يرحل عني الأرق قليلا
ولكنه ككل يوم .. ممل
أرفع تلك الرواية من تحت الوسادة
لم تصر جذابة بعد
تمضي أحداثها في رتابة
كأسلوب حياة ادركه جيدا
بل و مللت منه

ربما أنتظر حدثـــاً
يهزني .. ينتزع مني مللي
هكذا قالوا اصدقائي
وها أنا أنتظر
....
في مـــلل

18 comments:

catroz said...

ايه ده انا اول كومينت
لالا مش مصدقه طبعا

:D
المهم مش دى قضيتنا
...............

البوست دا بالذات جاى فى وقته تماام
حاله ملل بلااا حدود
حتى اى شىء جديد بنحاول ندخله فى الحياه ممل كالعاده
مش عارفه بسبب روتين الدراسه ولا
هى الحياه نفسها بقت كده
لونها ابيض و اسود
امتى تيجى بقى حاجه و ترجعها الوان تانى ..:(

أنا حر said...

قد يقودنا الملل لإعادة ترتيب الحياة مرة أخرى ولكن قد يكون ذلك الملل قاتل إذل ما قتل فينا الامل
كلماتك رائعة
تحياتي

beroo said...

الحياة دائرة تشعرنا بالملل اذا لم نتوقف لنري ما بداخلنا ونشعر باقصي حدود الملل بلا رفيق حيث يشعرنا بمدي قصر قطر دائرة الحياة...............

ابحث عن الرفيق الذي نادرا ما تشعر مع وجوده بالملل بل يشعره مللك باقصي حدود الانشغال
خالص تحياتي وشكري لمتابعتك لمدونتي رغم غيابي عن الجميع
بيروو

Rushdy Kamel said...

catroz
فعلا ملل في ملل
انا مش بادرس !! وعندي ملل برضه
مش عارف امتى هافوق من الحالة دي
يمكن عاوز اجازة ؟؟
مش عارف

نورتيني

Rushdy Kamel said...

انا حر
هذه احدى مراحل الملل الخطيرة
ان يقتل فينا كل شئ
انا اعتقد ان العادة تقتل كل شئ الجيد والسيء بلا تفرقة

تحياتي

Rushdy Kamel said...

beero

هل تعتقدي ان هذا قد يزيح الملل؟
ربما كنتي على حق وربما كان هذا معنى كلام اصدقائي ايضا

وها أنا أنتظر ايضا
في ملل

شكرا للمرور

قلب ينبض لله said...

ربما أنتظر حدثـــاً
يهزني .. ينتزع مني مللي
هكذا قالوا اصدقائي
وها أنا أنتظر
....

أعتقادي انك أنت اللي هاتصنع الحدث اللي هايكسر الملل اللي في حياتك
لو انتظرت الحدث مفيش حاجه هاتتغير وهاتزيد فترة الملل
انما لو قومت وكسرته هايرحل أدراج الرياح

ربنا يرزقك السعاده

hana said...

باين الملل دا مش هيسبنا
ابدااااااااااا

مش عارف
انا كماان حاسة

ملل

على باب الله said...

خواطر بتوجع القلب

لأننا كلنا حاسين بنفس الملل و الرتابة

---

فعلاً زي ما قال ( أنا حر ) إحنا يا نعيد ترتيب حياتنا .. يا إما ننتحر

---

The Alien said...

ومع اﻷسف هتتتظر
الصينيين قالوا:
لا تتوقع تغير النتائج في ظل نفس اﻷفعال

حاجة جديدة .. هو دا الحل
ممكن إنت تفتكس أو أصحابك يساعدوك

سيب نفسك للحياة شوية
كون سعيد .. لسه الحياة ياما فيها جديد
تحياتي

Rushdy Kamel said...

قلب ينبض لله
شكرا للمتابعة
ربما انتظاري لحدث جديد يسرع من قدومه
لكني بالفعل اشعر وكأن الحياة صارت ذا وجه واحد واحد فقط لا يتغير

وها أنا أنتظر

تحياتي

Rushdy Kamel said...

hana
يمكن الصيف وموجة الحر اللي فاتت دي ؟؟
يمكن ؟؟

بس انا عندي الشعور ده من زمان

شكرا لتشريف المدونة

Rushdy Kamel said...

على باب الله

فعلا
انا احيانا لما باشوف ناس اكبر مني ب 10 سنين بس باقول ازاي الناس دي قدروا يستحملوا الحياة والملل لغاية دلوقتي

!!!
لازم يكون فيه جديد

على فكرة صورة البروفايل بتاعك جامدة جدا

Rushdy Kamel said...

The Alien

كون سعيد .. لسه الحياة ياما فيها جديد

يااه
نفسي اكون كدة فعلا
هاحاول .. اتحرر .. شوية .. من .. الملل

شكرا للمرور
:)

0 said...

أيوب رماه البين بكل العـــــــــلل سبع سنين مرضان وعنده شلل
الصــــبر طيب .. صبر أيوب شفاه
بس الأكـــــــــاده مات بفعل الملل
بعد الشر عليك من كل الملل ده ليه به صدقنى غيرنا احسن مننا واحنا احسن من غيرنا ، يعني انت على الاقل تقدر تكتب اللى حاسس بيه وتعبر عن اللى جواك اتقرا بقى متقراش اديك فضفضت بتقل شوية من الضيق والخنقة اللى عندك عارف الواحد اما بيكون عنده مشكله بيحس ان كل حاجة خنقاه او كان بيفكر فيها تلاشت قصاد انه يخلص من هم او مشكله يبقى اكيد شوية ملل وتنقضى احسن من اى مشكله بوجع قلب
وبعدين الملل ده بيجي كل شوية للبني ادم اللى فعلا كويس وعنده تفكير جميل لانك اما بتحكى لاصحابك او تفضفض ان شاء الله على الورق بتبص تلاقى اصحابك نصحوك حتى لو كلام انشا بس بتحس بحماس ومتحفز كدا انك تهدها وتبنيها من اول وجديد وبالتالي هتاخد خطوة فى ايه ولمدة اد ايه على بال مايجي ملل تاني بقى مش مهم ،المهم خطوة تبتدى بيها
سيبك من الهم والملل ويارب تتخوت كدا بأحلى شغل وتخطيط مستقبلك واحلامك كلها تلهيك وانت مشغول بتحقيقها
ربنا يوفقك

Rushdy Kamel said...

tayer_ya_hawa
شكرا يا صديقتي العزيزة
انا اهو باحاول اتعايش مع الملل
واديني مستني ...
المشكلة اني مليت من التفكير في حل مشكلة الملل دي
لأن كل الحلول تقليدية ومملة
انا مستني مفاجأة بس تكون حلوة ان شاء الله يمكن تفوقني شوية

المهم
انتي كنتي مختفية فين كل ده؟

0 said...

ازيك وعامل ايه بجد انا مش مختفية ولا لهو خفى ولا حاجة موجودة وحيه (يعنى عايشة مش حية والعياذ بالله)
بس ايه حكاية بتتعايش مع الملل دى انفض الملل انساه زى مابتنسى مديرك او صاحب البيت والحاجات الصغنونة دي امال لما تبقى معمر ويبقى عندك 1000000 هتعمل ايه ده ساعتها هتزهق اوى تفائل كدا ويارب كل مفاجآتك تتحقق وتسعدك يارب يا بيج كوود يا ابن حوا وادم
ربنا يوفقك

0 said...

انت فينك بقالك كتير مبتكتبش مش يمكن ده اللى مسبب لك الملل
ياريت تكتب لنا موضوع جديد من موضوعاتك الهايلة
انا كمان تغلبت على حالة من الزهق جاتلى بكتابة موضوع جديد اتمنى يعجبك وتقولي رأيك فيه بصراحة