Sunday, March 16, 2008

أمي


أمي .. هل تذكرين
حين كنت طفلا
يرى الدنيا من عينيكي
يرى فيكي العالم
نقيا .. جميلا
ويراه حين تبعدين
ظلاما
بكاءأ ... عويلا

أمي .. هل تذكرين
حين كبرت قليلا
وازداد حبك كثيرا
ورأيتك ترسمين لي حلما
يشق غدي
يأخذ بيدي
رأيت فيه سبيلا

أمي .. هل تذكرين
حين صرت رجلا
تتباهين بي وتفخرين
هذا صبر السنين
تخشين علي من العيون
تحسين بنبض قلبي
بالسهد حين يرهق جفوني

أمي .. هل تذكرين
حين أخذتني منك الغربة
وانتزعتني من حضنك عنوة
ورأيت نفسي وحيدا
لأول مرة من دونك
اتجرع كأس القسوة
وتتبخر رجولتي
على نيران الوحدة
وحين أعود
أرى في عينيك الفرحة تعود
لقد صار للحياة جدوى

أمي .. أنتِ تذكرين
مهما كنت أو صرت ذات يومٍ
فأنا لازلت طفلا
ارمي بين يديك همي
مارس 2007

21 comments:

(green eyes) said...

جميله قوي كلماتك دي والاجمل انها موجهه للأم
ربنا يخليلك ست الحبايب

قلب ينبض لله said...

أمي .. أنتِ تذكرين
مهما كنت أو صرت ذات يومٍ
فأنا لازلت طفلا
ارمي بين يديك همي


انت هايل
ماشاء الله
البوست دا روعه

كل سنه وانتي طيبه يا أمي

~ISLAM~ said...

جميل احساسك بست الحبايب
تسلم ايدك يا جميل

همسات دافئه said...

:)
غريبه
دايما احنا الى بننسى والأم الى بتفكرنا
دلوقتى انت الى بتفكرها؟
جديده فكرتك وجميله
ربنا يخليهالك
فقمه الرجوله ان تبقى بين يديها طفلاً
تحياتى
شيماء:)

Rushdy Kamel said...

Green eys
ميرسي يا جميل
كل سنة وكل ام طيبة


==============
قلب ينبض لله
ربنا يخليكي
منوراني دايما

Rushdy Kamel said...

7akwena
ميرسي كتير
على الزيارة اتمنى اشوفك هنا كتير
نورتني

==================
همسات دافئه
انا بافكرها وهي عمرها مانسيت كل مشهد من اللي قلته
ميرسي على الزيارة والتشجيع
اتمنى اشوفك هنا كتير

0 said...

كل سنة ومامتك طيبة .... وربنا يخليهالك بصحة وستر وسعادة ويفرحها بيك يارب
اكيد هى ست وانسانة هايلة وعظيمة واحنا بنشكرها بجد انها ربت وكبرت انسان محترم وذوق ورقيق زيك ربنا يحفظك ليها.
كلامك اللى كاتبه ليها فكرنى بكلام تاني بردو جميل غناه عماد عبد الحليم خصوصا اللى كتبته عن الغربة كلامك وغناه هما الاتنين مؤثرين اوى
انت بتقول:
أمي .. هل تذكرين
حين أخذتني منك الغربة
وانتزعتني من حضنك عنوة
ورأيت نفسي وحيدا
لأول مرة من دونك
اتشرب كأس القسوة
وتتبخر رجولتي
على نيران الوحدة
وحين أعود
أرى في عينيك الفرحة تعود
لقد صار للحياة جدوى
وده احساسك الجميل البسيط الرقيق اللى يوصل لاى قلب بصدق فمابالك قلب ام زي مامتك اكيد هى متذكره كل حاجة انت كاتبها ويارب يديها الصحة ويطول عمرها وعمرك وتفضل تكتب احلى كلام ان شاء الله

أنا حر said...

رائعة تلك المشاعر التي تحرك اقلامنا لتسجل اعذب المشاعر التي تغمرنا اتجاه أمهاتنا سر الوجود
كلماتك رائعة
تحياتي

Unknown said...

أمي .. هل تذكرين
حين كبرت قليلا
وازداد حبك كثيرا
ورأيتك ترسمين لي حلما
يشق غدي
يأخذ بيدي
رأيت فيه سبيلا


جميل جدا الجزء

كل سنة و كل ام طيبة

Rushdy Kamel said...

tayer_ya_hawa
طبعا انا بعد كل الكلام ده مش عارف ارد عليكي
بس اكيد اللي في قلبه حاجة كويسة بتطلع بسرعة على لسانه قصدي قلمه

انا طبعا عارف اغنية عماد عبد الحليم "انا مهما خدتني المدن" وبحب اسمعها كتير اوي

انتي بتنوريني بجد

:)

Rushdy Kamel said...

أنا حر

بالطبع تتحرك اقلامنا فقط لتأخذ ما تستطيع من داخل قلوبنا

ونقف امام ما كتبنا عاجزين نشعر ايضا بالتقصير

:)

Rushdy Kamel said...

عاليا حليم

ميرسي يا عاليا
كل سنة وهما طيبين

منوراني دايما

على باب الله said...

جميلة جداً

و كل سنة و كا أم طيبة و بألف خير و سلام

Unknown said...

ما تنساش حفلة حليم

Rushdy Kamel said...

على باب الله
ميرسي كتير
وكل سنة وهما طيبين

=============
عاليا
مش ناسي
دي يوم الحد احاول اجي

catroz said...

مشاعر جمييييله اوى تجاه ام
ربنا يحفظها يااارب

بوست رقيق كالعاده ..:)

catroz said...

نسيت ااقولك

بلوجتك كانت واحشانى اوووووى
بس اول ما النت رجع دخلتها اتمشيت فيها شويه
و اول ما لقيت وقت اهو عملت كومينتس

متغيبش عننا كتير انت كمان ..

Doaa Ebrahim Aaql said...

جميل ان الابن
هو من يذكر ذلك

.
.

امى
حب هذه الأيام
يطأطأ رأسه خجلاً
أمام حبك

.
.

كل عام وهى بألف خير


.
.

مودتى الصافية

Rushdy Kamel said...

catroz
يااه حمدالله بالسلامة
رجعتي تنوري بلوجي تاني
البلوج كله تحت امرك وميرسي على الكومنتات الجميلة دي

Rushdy Kamel said...

princess dodo
بالطبع حب هذه الايام يفتقد الكثير
ومهما كتبت فكلماتي ستكون ناقصة الى حد كبير

نورتي صفحتي

ساسوا said...

جامد جدا بجد