Monday, September 3, 2007

هل مر ثلاثة وعشرون عاما حقا ؟؟





منذ ايام قليلة بدأت أخطو الخطوات الاولي في العام الرابع والعشرين من عمري

هل مر ثلاثة وعشرون عاما حقا ؟؟
ذهلت حين تذكرت فجأة انني الان احمل على كاهلي ثلاثة وعشرين عاما
كان هذا الرقم بعيدا عني جدا
كم تخيلت صورة ذلك الشاب ذا الثلاث وعشرين ربيعا
لا اتذكر اني رأيت نفسي ذلك الشاب لحظة واحدة حينها
كما انني لا استطيع الان استيعاب فكرة اني سأصبح ثلاثا وثلاثين عاما يوما ما
في الواقع فأني أندهش في كل مرة احتفل بعيد ميلادي
واكتشف ان السنين صارت اسرع مما اعتدتها

وها قد انقضى عاما اخر من عمري
كنت قد وعدت نفسي وعودا وحققتها
كان هناك ايضا بعض الاحلام والتي بدت مستحيلة
لقد كان عاما حميما على كل حال

40 comments:

The Terminator said...

كل سنة وانت طيب يا مااااااااان
عقبال 100000000 سنة

بس ايه يا ولة .. انا حاسك حزين وزعلان كده ..
يا معلم انت لسه صغير .. والحياة لسه فيها كتير .. واللي جاي انشاء الله أحلى ...

عمرك الحقيقي هو عمر اللحظات السعيدة اللي انت عشتها ... مش عدد السنين ..

ربنا يسعد ايامك دايماً

mirage said...

كل سنة وانت زي ما انتا
;)
Wishing u have a great year
and achieve all ur goals

Rushdy Kamel said...

The terminator
شكرا يا وس
كفاية البارتي الجميل اللي اتعملي وانا مش موجود

صدقني يا وس مش عارف اصلي حاسس اني كبرت فجأة وانا مش متشائم ولا حاجة
وزي مانتا بتقول كدة العمر هو اللحظات السعيدة اللي عشتها

ميرسي يا عمري

Rushdy Kamel said...

Mirag
ميرسي كتير
ميرسي على التمنيات دي
ويارب تتحقق

منوراني دايما

Samir Saad said...

كل سنة وانت بخير
عارف الدنيا دي جميلة بشكل لا يوصف والشارع مدرسة من غير مدرسين والكون لوحة بيضاء اتعملت علشان نرسم عليها احلامنا والصداقة بتفرج احزاننا وانت عايش في الدنيا والشارع بتحلم وبتصاحب. علشان كدة عمر اهدافك ما هتروح ولا تعبك هيضيع. لو هتركز في الماضي هتكتشف انك محظوظ في حاجات كتير

وبكرة انشالله هيكون اجمل واجمل

The Alien said...

كل سنة وإنت طيب
وعقبال 100 سنة

عارف إن 23 كتير علينا
وفعلا الأيام بتعدي بسرعة
عشان كدا الواحد المفروض يلحق يعيش
والمهم تكون راضي عن اللي عملته ف السنة اللي فاتت

تحياتي

Anonymous said...

ياسددي ميت مليون مبروك وعقبال ميت سنة وبعدين انا اول مرة اشوف شاب بيندب حظه علشان كبر كده

Rushdy Kamel said...

Samir
كلامك جميل جدا وبافكر دايما في كدة بس للأسف احيانا بنصطدم بارض الواقع الصلبة جدا
انا بس حاسس ان السنين بتجري من ايديا بسرعة رهيبة ونفسي احقق حاجات كتير في الفترة دي اللي بتتسرق مني

انت متفائل جدا
شكرا على سؤالك علي

Rushdy Kamel said...

The Alien
كل سنة وانت طيب انت كمان
انا عرفت ان عيد ميلادك النهارة احنا كدة ابناء برج واحد
انت حاسس نفس احساسي
انا بتفاجأ كل سنة وبابقى حاسس اني باكبر كتير والصورة اللي كنت راسمها لنفسي في السن ده مش لاقيها

شكرا يا صديقي
نورتني

Rushdy Kamel said...

قلوب حائرة
وانتي طيبة
لأ احيانا الشاب لما بيكبر بيحس انه فاته حاجات معملهاش في سنه
انا بس مش متخيل نفسي كبرت بالسرعة دي

تحياتي

semsem said...

كل عام وانت بالف خير وسعاده
واباركلك كده السنه الجايه وانت
زى ما عاوزة تكون الا صحيح انت مفسك تكون ايه السنه الجايه

Rushdy Kamel said...

semsem
ميرسي جدا جدا جدا
ومستنيكي السنة الجاية زي دلوقتي بالظبط
:)
نفسي السنة الجاية متفاجئش زي كل سنة
:)

تحياتي

human said...

انا ايضا ينتابنى هذا الاحساس كثيرا
مدونة جميلة وتحياتى

beroo said...

24 سنه مش كتير والله المهم انك تعيش ايامك وانت لراضي عنها وتبقي فرحان بان الوقت بيعدي وانت سعيد انك بتستفيد بالوقت ده المهم ان الوقت مايسرقكش وتنسي تعمل حاجات مهمه كتير
سلام
بيرو

beroo said...

وكل سنه وانت بصحه وسعاده وعقبال1000 سنه

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب وعقبال سنين كتير بس
وانت كبيرومحقق حاجات كتير

معلش لو متأخرة اصل انا بردة عيد
ميلادى نفس الوقت تقريباً ونفس السن
يعن الحال من بعضة
وكل مرة بتفاجىء بردة
سلااااااااااام

أنا حر said...

كل سنة وانت طيب سيبهم كده ببركتهم ما تحسبهاش علشان الحسد
يارب تقدر تحقق كل احلامك القريبة والبعيدة
تحياتي

Rushdy Kamel said...

human
حاسس ان الاحساس بينتابني اكثر كل ما السن يكبر

شكرا لزيارتك ومنورني دايما

Rushdy Kamel said...

beroo
الفكرة اني حاسس ان سن العشرينات هو سن النشاط والطموح وبازعل لما بيعدي مني سنة ورا سنة
:(
بس هاحاول اخد بنصيحتك

مبسوط جدا لزيارتك
واتمنى متكونش الاخيرة

تحياتي

Rushdy Kamel said...

فرحة
كل سنة وانتي طيبة يعني زميلتي في برج العذراء وكمان في نفس السن, واكيد حاسة بنفس الاحساس ان احنا بنتسرق من عمرنا كدة ببساطة

كويس اني مش لوحدي اللي حاسس بكدة

شكرا للزيارة الدائمة

Rushdy Kamel said...

أنا حر
شكرا يا صديقي
ماهو تقريبا ملهاش حل غير كدة
نسيبها كدة للظروف ونبطل نعد

تحياتي يا صديقي

ناردين said...

كل سنة وقلبك مليان احساس وجمال
وعلى فكرة كل سن وليه جماله وفرحته
عيش جمال وقتك .. وبكرة .. برضه ان شاء الله هتعيش جمال وقته

catroz said...

كل سنه و انت طيب يا جميييييييييييييل
و عقباااااال مليون سنه كده

اهم حاجه انها كانت سنه حلوه عدت عليك
مش عارفه ..بس انا دلوقتى 17 سنه
يعنى لما ابقى 23 هبقى كبرت اوى كده
ممممممم
كده كده السنين بتمر
المهم انك تحاول تنبسط بحياتك و تعيشها صح
تعيش يوم بيوم و كل يوم احلى م اللى قبليه

O S A M A said...

صديقي
ثلاثه وعشرون عاما باءت ذكريات في مخيلتك
نجاحات..اخفاقات
سعاده..فرح
تنضج امام من حولك
لاتستطيع حصر تلك السعاده في عيون
ذاك الرجل العظيم الذي انتظرك تسعه اشهر
احبك حينها دون ان يراك
تردد في اذنيه كلمة بابا دون ان يسمع بكائك
وبجواره العظيمه تلك الام التى طالما عشقت ذاك التعب الذي سببته انت لها

ثلاثه وعشرون عاما
وانت الان بيننا
سننتظرك هنا
العام القادم
وكل عام
لنحتفل بالعام المائه ثلاثه وعشرون

.................................

انا بجد اسف اوى بيج كود لانى اتاخرت اوى تقبل اعتذارى لانى لسه شايف البوست حالا

وكل سنه وانت طيب ياجميل وتكون حققت اللى انت عاوزه وفي نجاح دايما يا صديقي

تحياتى وسلامى لك

Unknown said...

مدونتك جميلة يا رشدى بس يا ابنى انت لسة صغير امال انا الى حاتم الشهر ده 28 سنة و لسة ما حققتش حاجة من احلامى اقول ايه ؟
أن شاء الله حظك يبقى احسن من حظى
مدونتك جميلة و احلى ما فيها الكوبليه الاولانى من اعنية حاول تفتكرنى بتاعة عبد الحليم
تحياتى

هوندا said...

كل سنة وانت طيب الايام بتعدى ومبنحسش بيها بس الحياة بتستمر

real love said...

أنا جيت أعبر لبيج كود عن إعجاب بكتاباته
بعد إذنك أنا أخدت لفة في مدونتك
وانا بعزمك على مدونتى ويسعدني سماع رائيك
....................
ارق تحياتي ريال لف

real love said...

ونسيت أقولك كل سنة وانت طيب
وعقبال مليون سنة وثلاثة وعشرين وتكون حققت فيهم كل أحلامك
وطموحاتك
.............................
ريال لف

Rushdy Kamel said...

ناردين
ازيك , ايه الغيبة الطويلة دي
اولا كل سنة وانتي طيبة انتي كمان لانك برج العذراء يعني عيد ميلادك في الايام دي
ثانيا مبروك المدونة الجديدة
ميرسي أوي على تشجيعك
منوراني دايما

Rushdy Kamel said...

Catroz
ياااااااااه انتي 17 بس
بس كلامك اكبر من سنك
على العموم انا اخر حاجة فاكرها تقريبا اني كنت 19 وبعدين الموضوع فلت من ايدي
ودخلت جري في العشرينات
شكرا على كلامك المتفائل
تحياتي

Rushdy Kamel said...

O S A M A
ايه الكلام الجميل ده
بس ده طبيعي , يعني انا متوقع ايه من اعر حساس زيك؟
وبعدين 123 سنة مرة واحدة
يااااااااه ده انا مستحيل اتخيل كدة , بقولك بتصدم كل سنة وبقعد فترة مش مصدق
شكرا يا صديقي على الزيارة دي
منور المدونة دايما

Rushdy Kamel said...

عاليا حليم
طبعا اذا الكوبليه ده معجبش عاشقة العندليب هايعجب مين
انتي كمان مدونتك جميلة جدا عندليبية جدا
وكل سنة وانتي طيبة انتي كمان
ويارب تتحقق احلام كل واحد فينا
اتمنى اشوفك هنا دايما
تحياتي يا عليا

Rushdy Kamel said...

HoNdA
طبعا الحياة بتستمر سواء اردت ام لا
ميرسي انك جاية علشان تقوليلي كل سنة وانت طيب
عاوز اشوفك هنا كتير

تحياتي

Rushdy Kamel said...

real love
يا باشا من غير اذن براحتك خالص , وانا حالا هاكون في مدونتك
يدوب مليون وثلاثة وعشرين سنة يحققوا شوية احلام
:)
شكرا لزيارتك بجد
وكلامك ده له تأثير كبير جدا

اتمنى متكونش الزيارة الاخيرة

تحياتي

(green eyes) said...

كل سنه وانت طيب

ناردين said...

بلوجك دايماً منور بكلماتك
الله يبارك فيك
وكل سنة وانت طيب .. اتمنالك رمضان سعيد

real love said...

أنا جيت لبيج كود الجميل مجئ خاص
أعزم فيه على أول حفلة دينية رمضانية
واتمنى تعجبك هي بعنوان " وقفة بين يدي الله "
واتمنى زيارتك وفي انتظارك
......................
وميرسي يا جميل على الرد الجميل
ريال لف

Rushdy Kamel said...

mayoya (green eyes)
وانتي طيبة
ميرسي على الزيارة

========================

نارديــــــن
ميرسي يا صديقتي
وكل سنة وانتي طيبة

========================
Real Love
ميرسي كتييييييييييييير اوي على المجئ الخاص ده
وكل سنة وانتي طيبة

dr_manso said...

aih da? ya3nee inta kharibha....
ka2n 7ay m3ah shwayet ka2nat 7aya far7an lama el ard betlif we yekol 2al 23 sana..aslan mafish 7aga ismaha sana,,

Rushdy Kamel said...

dr_manso
Hi doc ..
i am very happy to see ur words in my small blog...
I forgot el Tagreed while i was writting that ha ha..
:)
See you here again .. ha !