Monday, July 9, 2007

كلمات غارقة



وقف ينظر لها من بعيد لعلها تنتبه لوجوده
.. مثل كل الأطفال هو يحاول ان يثبت وجوده
.. يحاول ان يثبت رجولته رغم سنواته الأثنتين
, هي أيضا في نفس عمره لا تكاد ان تتعلم كيف لا تتعثر في سيرها , هي طفلة اخرى تتصنع الكبرياء
. أخيرا رمته بابتسامة بريئة كعينيها الصافيتين
.. ابتهج وفرح وككل الاطفال لم يعرف ان يخفي فرحته
فاقترب منها واخذ يداعبها كمن هو أكبر منها وانها هي الطفلة الوحيدة في الكون
.أمسك يدها وجريا سويا وضحكت وضحك
وككل الاطفال احسا انهما امتلكا الحياة منذ تلك اللحظة
ولكن .. رأتهما وهي تبحث عنه رأته يمسك يدي أخرى فرحا ورأتها وهي تمسك بيديه كمن وجدت كنزا
.. رأتهما وتحركت داخلها مزيج من غيرة الأنوثة وغيرة الطفولة
انتظرت حتى ابتعد عنها واقتربت هي منها وبكل قسوة فاجأتها بصفعة قوية
.. لم تجد الا ان تتماسك بعد ان اهينت وهي تبحث بين الوجوه
.. خائفة من ان تجد نظرة العطف المعروفة
.. اكتست بطبقة من الكبرياء والهدوء وانسحبت دمعة من عينيها خلسة
.. وبينما هي تفكر كيف تداريها اذ بالمفاجأة الأكبر
.. صفعة أخرى أقوي وأشرس تحمل كل معاني الاهانة والذل
.. انفجرت في البكاء بعد ان فقدت قناع الكرامة الزائف
.. تبكي .. وهي تنظر اليه بعينين دامعتين لتجده ينظر لها بعينين عاجزتين
... وهناك الاف الكلمات الغارقة في الدموع

19 comments:

The Terminator said...

ايه يا مان ده
غرقتني في كلماتك

".. صفعة أخرى أقوي وأشرس تحمل كل معاني الاهانة والذل"

انا حسيت بالجملة دي اوي
وكأني أنا اللي اضربت

اللي انا عايز اقوله .. انك فعلاً وصفت الموقف بشكل لذيذ أوي .. واستعملت ألفاظ رقيقة ومعبرة ..

من الآخر أمتعتني يا ولة باحساسك ده مع اني كان نفسي النهاية تكون سعيدة شوية ..

تحياتي يا فنان ..

Samir Saad said...

حرام عليك اللي انت كاتبه ده يا ابني. انت ما عندكش اخوات زيي كدة قلوبهم رهيفة ودمعتهم سريعة.


المهم سيبك من كلمتين الهجص اللي فوق. بكل امانة جامدة جدا ومن اجمل ما قرأت. أخذت الكلام من قلبي وانا ساكت من سنين. فكرتني بكل طفل بكى قدامي بسبب قسوة وغباوة الكبار.

احساسك عالي جدا. ما هو في ناس زيي بتوصف .احنا بنكتب بعنينا. وفي ناس زيك بتعيش الموقف. انتوا بتكتبوا بقلوبكم. بالعين أو بالقلب المهم نفضل نكتب.

انا سعيد بالمدونة بتاعتك

ناردين said...

بجد
ضحكتهم رنت في قلبي زي ما قلبي اتوجع لكل صفعة اخدتها الطفلة..
بجد انت شاعر بمعنى الكلمة حتى في النثر
بجد متغيبش في الكتابة لاننا محتاجين الاحساس الجميل دا جداً

على فكرة عنوان القصة جميل وعميق ومعبِّر

The Alien said...

يخرب بيتك
فكرتني بكل حاجة بتحصلي
أنا مش شايف الموضوع علي إنه حاجة بتحصل لأطفالنا كل يوم
أنا شايف نفسي مكان الطفله دي
وكل يوم باخد قلم أشد من اللي قبله
وساعات أبقي مكانه
لإني عارف نظرة العجز اللي ف عنيه

هو أنا إيه اللي بقوله دا
متاخدش ف بالك
تحية كبيرة علي كلماتك ياواد
ومتغبش كتير
تحياتي

Rushdy Kamel said...

The Terminator
ازيك ياد واحشني مووووت
ههه انت اتضربت انا اسف ان القلم جه فيك انت
نياها هاهاها
صدقني انا كان نفسي ان النهاية تكون اسعد من كدة
بس انا مجرد ناقل للأحداث ليس إلا
موقف شفته و أثر في كتير
شكرا ع الزيارة يا مان
و انت ايه مش ناوي تكتب بوست جديد ولا ايه
ولا هي كانت نزوة يعني
انا مستني أهو

تحياتي يا صديقي

Rushdy Kamel said...

Samir
أنا كمان سعيد انك شرفتني هنا في مدونتي المتواضعة
وان البوست عجبك
صدقني الموقف كان أقوى من الكلام واللي مستحيل تشوفه بعينيك من غير ماتشوفه بقلبك
وبعدين مانت كمان بتوصف بقلبك روح المدونة بتاعتك وشوف اخر بوست وانت تعرف

واحشني كتير ياد
ميرسي على الزيارة
ويارب متكونش الاخيرة

Rushdy Kamel said...

ناردين
نارديتني العزيزة
غصب عننا لازم نعيش الموقف معاهم
ضحوا وفرحوني معاهم
وشفت في عينيهم الضعف وضعفت معاهم
موقف مؤثر حرك فيّ حاجات كتير
شكرا على التشجيع الكبير ده
مبسوط كمان ان العنوان عجبك
مشرفاني دايما
لكي تحياتي

Rushdy Kamel said...

The Alien
الفرق بينا وبين الاطفال انهم بينسوا بسرعة وعايشين ببساطة للأسف مبنعرفش حتى نعيشها تمثيل
بنحاول نتماسك لما نتهان ونرسم قناع الكبرياء ببراعة
انا مكنتش متخيل انك هاتطلع الابعاد دي من القصة
وانا كمان لو حاولت أألف مكنتش هاطلعها كدة
ميرسي ع الزيارة يا كبير
منورني دايما

R.O.U.R.O.U. said...

kalam ra2e2 mooot we gamed awyyyyyyyyyyyyyy;)
yala oly ra2yak fi my blog
3ayza shouf comments:)

truelove said...

يااااااااه كلامات معبرة بطريقة كما لو كنت في الموقف ذاته تحياتي لنتقائك لكلماتك وتحياتي لك

Rushdy Kamel said...

R.O.U.R.O.U.
Thanks very much for your first visit , you have a nice blog
Will be nice to see you again

truelove
ميرسي على زيارتك
ومجاملتك الرقيقة
اتمنى الزيارة تتكرر
تحياتي

Anonymous said...

أنه الحب البري الذي يظهر بكل مافيه من مشاعر وبكل ما يدور في داخل النفس ما أجملها قصة

Gemini said...

ماشاء الله عليك
أنا بجد خايفة أحسدك
احساسك رائع
دخلتني جوه الموضوع بمنتهى السلاسة
وفي الاخر زعلتني عليهم وعلى طفولتهم البريئة
ماشاء الله عليك مليون مرة

human said...

جميلة حقا
اتمنى ان تكتب المزيد من القصص

semsem said...

وهناك الاف الكلمات الغارقة في الدموع

بوست هايل بدرجه امتياز

Rushdy Kamel said...

قلوب حائرة

ده الحب الطفولي اللي كله صراحة وشفافية
ياريت نعرف نعيشه
بس طبعا مش بالعنف ده
ميرسي على الزيارة


===============
Psycho

لأ متخافيش عمر الشقي بقي
ههههههه
واسف للزعل
مبسوط لزيارتك لأول مرة
واتمنى تتكرر
تحياتي

Rushdy Kamel said...

human

ميرسي يا هيومان
اتمنى ان تكون ضيفا دائما على مدونتي الصغيرة
شكرا للزيارة
تحياتي

===============
semsem

امتياز مرة واحدة
ده كتير عليّ
شكرا للزيارة وياريت تتكرر
تحياتي

catroz said...

ايه ده
مش معقول بجد
بقالى فتره طوييييييييله اوى مقرتش حاجه حلوه كده
اول مره ادخل هنا
هاجى كتير اكيد
....:)

Rushdy Kamel said...

catroz
كلامك ده فرحني جدا
ميرسي على الزيارة
واتمنى زياراتك تتكرر
تحياتي