Tuesday, July 21, 2009

الساقية




لم أتخيل أن اجد في هذا المكان كل ما أتمنى . كنت تعودت ان اشاهد حفلات مفضلة لدي في الاوبرا, ولم أكن قد ذهبت الى ساقية الصاوي من قبل. ولكني سعدت جدا عندما علمت أنه يمكنني ان اكمل تعلم آلتي الموسيقية الحبيبة هناك. وذهبت ووجدت اكثر مما اتوقع. وعرفت كم كنت على حق حين كنت الوم نفسي على عدم زيارة الساقية من قبل . وظهرت لي الساقية لأول مرة كمركز ثقافي اخلاقي متميز الى ابعد حد, تكاد ترى فيه الثقافة تنبع من الجدران

عندما تصير عضوا في الساقية ستشعر انك تحبها وتخاف عليها كبيتك , ستجد نفسك صديقا لكل كائن حي هناك حتى الاشجار. ستجد نفسك سعيدا بكل لافتة تبرز قيمة ما قد اندثرث في عالمنا, وبكل لوحة فنية تعبر بك الى عالم آخر من الصفاء الذهني الملائم لمنظر النيل المصري الخالد

كم مكان اخر في مصر كهذا المكان ؟؟

4 comments:

همسات دافئه said...

تكاد ترى فيه الثقافة تنبع من الجدران
ده اقل تشبيه
وبالوقت هترتبط بيها وتكنسل مواعيدك عشانها وهتلاقي ناس كتير شبهك وفهمينك.
سعيدة بانضمامك

شيماء:)

Rushdy Kamel said...

انا فعلا ابتديت اعمل كدة
بجد مكان تحفة انا حبيته اوي ولقيت نفسي فيه
وانا سعيد بانضمامي

(green eyes) said...

يا بختك كل ما اقول عاوزه اروحهي يحصل حاجه ومتخلنيش اروح وعادة ما يكون هذه الحفلات في وقت متأخر

بس ان شاء الله ازورها عن قريب

Rushdy Kamel said...

المكان رائع وحاسس انه بيناسبني جدا
وياريت تلاقي وقن وتروحي
وياريت تبقي عضوة هتحسي بالموضوع ده

شكرا ليكي كتير