Thursday, November 22, 2007

بقى أن أقول وداعاً



صوتها يرن في أذني
يحثني , يرجوني , ألا أبتعد
أن نكمـّــــل الطريق معــاً
أن أستسلم لسحر الهوى , لرحيق الحب
أن نغرق سويـاً في بحــور الغــرام
أن نكــون مثل كل العشاق .. عاشقيْن
وليفيْن .. جمعهما الحب سويـاً
يصاحبه صوت رفضي الصارم

الصارم كالسيف
يذكرني بكم كنت قاسياً عليها

و عليّ
أقول وداعــاً

أخذت قراري بقتل الحب
لعلي كنت صائباً .. لا أدري
أدري أنني الآن حزينـــــاً , مجروحـــاً
هل أحبها .. لا أدري
إنما أدري أنها تحبني .. أعرف ذلك جيداً
فأقول وداعــاً

يطوف في مخيلتي وجهها
تزحمه العبرات , يغطيه الحزن
ويملأ عيونها الخوف , من القدر
و القادر أن يفرقنـــــا , ويحطم أحلامنا
و لقد صار القدر أنـا
ما بقى لي إلا أن أقول وداعاً

وداعـــاً لحبٍ مات جنينــــاً
وداعـــاً لأحلامٍ
كانت بالفعل مجرد أحلام
وداعـــاً لأمل , لم يتحقق
و أهلا بحنين مجهول
ربما يرافقني طوال عمري
وداعـــاً وداعــاً


مارس 2004

19 comments:

SomeOne said...

هههههههههههه
جامدة قوي
والعنوان أجمد

----------
يا باشا أجمد منك وقالوودعا
:)

علاء عارفين said...

البيتين دول الفتهم و انا برد على حد برضه كده بس مش عارف حسيت ان ليهم علاقه باللي حضرتك بتقوله

اني وان عدت للماضي لاتعسني . . حتام انجو من ذكرى تناديني

ولو كان منه ماكان يفرحني.. لأبقيت للذكرى على اثر لتحيني




بس بجد كتابات حضرتك جامده . .

أنا حر said...

اسلوب الكتابة سهل ورائع جدا
أجمل شيء هو رسم الاحساس اللي جوانا بحروف تعبر عنه بمنتهى الصدق
تحياتي

Rushdy Kamel said...

شادي فايد
يا باشا انت الأجمد
المهم ما بعد الوداع

ميرسي للكومنت


=========================
كلام جامد جدا
انت كمان اسلوبك لذيذ في الشعر العمودي

تحياتي

Rushdy Kamel said...

أنا حر
فعلا اجمل شئ اننا نرسم اللي بنحس بيه
حتى لو كان احساس كاذب
حتى لو كان احساس مصطنع
او حتى احساس حد تاني حس بيه

شكرا لحضورك وياريت متطولش الغياب كدة

beroo said...

اخذت قراي بقتل الحب
لعلي كنت صائبا..لا ادري
ياقلبك يا اخي
بس جامده برده
تحياتي
بيروو

beroo said...

اخذت قراي بقتل الحب
لعلي كنت صائبا..لا ادري
ياقلبك يا اخي
بس جامده برده
تحياتي
بيروو

catroz said...

قرار صعب
بس يا ترى صح ولا غلط
احساسك حلو اووووى
و الكلمات جمالها فى انها بسيطه اوووى
كنت مفتقده البلوج بتاعتك اووى على فكره..
:)

Gemini said...

ماشاء الله بجد على اسلوبك
من اول كلمة لاخر كلمة شديتني اني اقراها مليون مرة
حسيتها اوي لانك عرفت توصلها اوي
الى الامام دائما انشاءالله

Rushdy Kamel said...

beroo
يااااه انا مش بالقسوة دي
شكرا ليكي

منوراني دايما

==========================
catroz
لما بنفكر بقلوبنا مقاييس الصح والغلط بتختلف كتير
شكرا على المجاملة الرقيقة دي
تحياتي

Rushdy Kamel said...

Gemini
شكرا لكلامك الرقيق ده
يمكن المشاعر الصادقة بتوصل من القلب للقلب فعلا

متحرمش من حضورك

Unknown said...

متهيالى انك ما ادتش لنفسك فرصة أصلا تعرفها

كلماتك جميلة كالعادة يا لغز التدوين

Rushdy Kamel said...

عاليا حليم
ميرسي على الكومنت
اسف للتأخير

تحياتي

smraa alnil said...

لا اعتقد ان الوداع مؤلم بالدرجة

ولكن ما هو اكثر الما هو ما بعد الوداع

كلام لمسني اوي ورجعتي لحالة وحشتني بقالها فترة

Doaa Ebrahim Aaql said...

أحياناً
ليس أمامنا غيره
- الوداع -
فنقسو على قلوبنا
وننطقها

وداعاً

*******

كلماتك رائعة

تحياتى لك

Rushdy Kamel said...

smraa alnil
الوداع في الحالة دي كان مؤلم لأني كسرت قلب حد عزيز علي

ميرسي يا جميل على الكلام ده


=====================
princess dodo
لم يكن هناك طريق آخر
ولكني ايضا لم اقسو على قلبي , فقد نطقها قلبي قبل لساني

ميرسي للكومنت

(green eyes) said...

ولما هذا القرار !!! ولما كلمة الوداع!!!
احيانا يصبح الانسان ظالما لنفسه واعتقد انك كذلك

Rushdy Kamel said...

(green eyes)
كنت اتمنى ان يكون الامر بهذا الوضوح
شكرا للتعليق

Anonymous said...

يااااااااه للدرجة انت قلبك جامد كده تترجاك وانت برضه مافيش ياساتر يارب هههههه